سرویس Project Stream گوگل به کاربران اجازه میدهد از طریق مرورگر وب خود به اجرای بازیهای کامپیوتری بپردازند. به وسیله امکان اجرای بازی کامپیوتری در مرورگر دیگر نیازی به خرید سیستمهای قدرتمند نداشته و فقط به یک اینترنت پرسرعت نیاز دارید.
پروژه Project Stream شرکت گوگل برای گیمرها تحول و دستاوردی عظیم به شمار میرود، چرا که به آنها اجازه میدهد بدون کوچکترین لگ و وقفه، بهترین و سنگینترین بازیهای کامپیوتری را بدون نیاز به خرید سیستمهای کامپیوتری غولآسا اجرا کنند. تست قابلیت اجرای بازی کامپیوتری در مرورگر گوگل کروم از طریق Project Stream، از روز پنجم اکتبر (سیزدهم مهر) به کمک چند گیمر آغاز شده است.
در این طرح آزمایشی، شرکتکنندگان به اجرای بازی Assassin’s Creed Odyssey میپردازند که در سری بازیهای Assassin’s Creed جدیدترین نسخه محسوب شده و در مقایسه با نسخههای پیشین، که همگی گرافیک فوقالعادهای دارند، مجددا از نظر کیفیت محتوا پیشرفت بسیار زیادی داشته است. اگر همه قادر باشند فقط از طریق یک مرورگر کامپیوتری و البته دسترسی به اینترنت پرسرعت، چنین بازی گرافیکی را با چنین کیفیتی اجرا کنند، حقیقتا باید منتظر تحولی اساسی در دنیای گیم باشیم.
اگر همه چیز طبق برنامه گوگل پیش برود، کاربران باید بتوانند بدون توجه به مشخصات سخت افزاری سیستم کامپیوتری خود همچون خرید یا عدم خرید جدیدترین کارت گرافیکهای موجود، به اجرای بازی کامپیوتری در مرورگر کروم بپردازند. اما مشکل اینجاست که فراهم کردن دسترسی به اینترنت با سرعت اعلام شده توسط گوگل چندان راحت نیست. به گفته این شرکت، سرعت دسترسی به اینترنت کاربران به منظور اجرای بازی کامپیوتری به وسیله مرورگر گوگل کروم میبایست حداقل ۲۵ مگابیت بر ثانیه (۳ مگابایت بر ثانیه) باشد. برای کاربران دوستدار شرکت در این طرح آزمایشی به منظور تست نحوه اجرای Assassin’s Creed Odyssey از طریق Project Stream، یک اپلیکیشن در آدرس Projectstream.google.com در نظر گرفته شده است. البته با ورود به این وب سایت اعلام میشود استفاده از این سرویس در حال حاضر منحصر به کاربران ساکن ایالات متحده آمریکا است.
توسعهدهندگان گوگل تصمیم دارند از طریق نخستین مرحله بتا و آزمایشی اجرای بازی کامپیوتری در مرورگر کروم، به محدودیتهای این سرویس پی ببرند. به عقیده آنها، نقل و انتقال دادههای مربوط به بازیهای گرافیکی و سه بعدی بسیار سنگین، به مراتب سختتر از ارسال فیلم و ویدیو بر بستر اینترنت است، چرا که انیمیشنهای بسیار زیادی در اینجا وجود داشته و از همه مهمتر، دادههای ار سال شده از سوی سرور، به صورت لحظهای به دادههای ارسال شده توسط کاربر بستگی دارند.
حین پخش ویدیوی آنلاین، محتوا فقط از سوی سرور به سمت کاربر ارسال میشود. حتی اگر کاربر یک ورودی ارسال کرده و پخش را متوقف کند یا صدا را کاهش بدهد، قرار نیست چیزی برای سرور ارسال شود، چرا که مرورگر همه این دستورات را بر اساس فایلهای دانلود شده از سرور مدیریت میکند. اما حین اجرای بازی کامپیوتری در مرورگر گوگل کروم، کاربر در هر ثانیه به خود سرور اطلاعاتی را ارسال میکند و نتیجه نیز باید دقیقا منطبق با این دستورات باشد.
به گفته توسعهدهندگان سرویس Project Stream، ایده اجرای بازی کامپیوتری در مرورگر چالشهای زیادی را پیش روی آنها قرار داده است، چرا که برخلاف زمان پخش ویدیو، کوچکترین وقفه در پخش قابل قبول نیست.
گوگل تنها شرکت در پی پیادهسازی چنین ایدهای نیست. سونی به عنوان سازنده یکی از دو کنسول بازی اصلی دنیای گیم، سرویس PlayStation Now را از مدتی قبل ارائه کرده است، اما متاسفانه مشکل کندی در پخش آن هنوز وجود دارد. به عنوان دیگر شرکتهای فعال در این زمینه باید به مایکروسافت، LiquidSky و OnLive اشاره کرد.